Nowe wytyczne dla biur

Na stronie Ministerstwa Rozwoju zosta艂y opublikowane wytyczne dla biur opracowane wsp贸lnie z G艂贸wnym Inspektorem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia.

Wytyczne dla organizacji pracy w biurach

I. Zapewnienie bezpiecze艅stwa pracownikom


1. Pracownicy powinni zosta膰 poinstruowani, 偶e w przypadku wyst膮pienia objaw贸w sugeruj膮cych zaka偶enie SARS-CoV-2, albo choroby zaka藕nej nie powinni przychodzi膰 do pracy, powinni pozosta膰 w domu i skontaktowa膰 si臋 telefonicznie z lekarzem w celu uzyskania teleporady medycznej, oddzia艂em zaka藕nym, a w razie pogarszania si臋 stanu zdrowia zadzwoni膰 pod nr 999 lub 112.
2. Zapewnienie pracownikom zachowania bezpiecznej 1,5-metrowej odleg艂o艣ci.
3. Spotkania i narady wewn臋trzne, a tak偶e spotkania z kontrahentami, je艣li s膮 niezb臋dne, powinny trwa膰 mo偶liwie kr贸tko i by膰 przeprowadzane przy otwartych oknach lub drzwiach. Nale偶y zachowa膰, bezpieczny dystans mi臋dzy pracownikiem i klientem/kontrahentem, wynosz膮cy min 2 m.
4. Zapewnienie pracownikom 艣rodk贸w ochrony osobistej (maseczki, r臋kawice jednorazowe) lub preparaty do dezynfekcji r膮k.
5. Konieczno艣膰 codziennej dezynfekcji powierzchni wsp贸lnych, a tak偶e telefon贸w/kr贸tkofal贸wek (i innych 艣rodk贸w komunikacji zdalnej)/domofon贸w/ cyferblat贸w (np. w mikrofal贸wce, ekspresie do kawy).
6. Zwi臋kszanie 艣wiadomo艣ci dotycz膮cej post臋powania w trakcie epidemii, przede wszystkim w zakresie regularnego mycia i dezynfekcji r膮k przed przyst膮pieniem do pracy, przed spo偶ywaniem posi艂ku, przed i po skorzystaniu z toalety.
7. Podczas posi艂ku zaleca si臋 korzystanie z naczy艅 i sztu膰c贸w jednorazowych. Po u偶yciu naczy艅 i sztu膰c贸w jednorazowych nale偶y je wrzuci膰 do kosza na 艣mieci

II. Zapewnienie bezpiecze艅stwa w przestrzeni biurowej.

1. Dozowniki z p艂ynem do dezynfekcji r膮k dost臋pne dla pracownik贸w w obszarze: wej艣cia, wyj艣cia, pomieszcze艅 socjalnych.
2. Przestrzeganie zachowania co najmniej 1,5 m odleg艂o艣ci pomi臋dzy osobami.
3. Podzielenie zmian pracownik贸w, je艣li umo偶liwia to charakter wykonywanych obowi膮zk贸w, w celu zmniejszenia liczby pracownik贸w na miejscu w danym momencie tak, aby osoby blisko siebie siedz膮ce mija艂y si臋 ze sob膮 w okre艣lonych odst臋pach czasowych (rekomendowana praca zdalna przez pracownik贸w, je艣li jest taka mo偶liwo艣膰 b膮d藕 wymiana naprzemienna w celu ograniczenia kontaktu).
4. Wyznaczenie na pod艂odze w cz臋艣ciach wsp贸lnych takich jak: hole windowe, windy, przed wej艣ciem do budynku, w jadalniach, pomieszczeniach kuchennych stref zapewniaj膮cych zachowanie odpowiednich odleg艂o艣ci mi臋dzy pracownikami.
5. Umieszczenie przy umywalkach, zlewach instrukcji mycia r膮k oraz ich dezynfekcji.
6. Gdzie to mo偶liwe, wykorzystywanie do komunikacji metod takich jak: telefon kom贸rkowy, e-mail, komunikatory internetowe lub radio.
7. Zmniejszenie liczby pracownik贸w korzystaj膮cych ze wsp贸lnych obszar贸w w danym czasie (np. przez roz艂o偶enie przerw na posi艂ki i godzin rozpocz臋cia pracy).
8. Konieczno艣膰 dezynfekcji element贸w u偶ywanych w pomieszczeniu socjalnym (tj. kuchni), powinna odbywa膰 si臋 przez ka偶dego pracownika chc膮cego z niej uprzednio skorzysta膰, tj. wytarcie blatu sto艂u, oparcia krzes艂a, przycisk贸w sprz臋tu AGD 艣rodkiem do dezynfekcji przedmiot贸w i ograniczenie liczby os贸b przebywaj膮cych w pomieszczeniu.
9. Mycie naczy艅 w zmywarkach w temperaturze co najmniej 60 stopni C lub u偶ywanie wy艂膮cznie w艂asnych sztu膰c贸w, kubk贸w, talerzy.
10. Ustalenie cz臋stego sprz膮tania pomieszcze艅 socjalnych, WC, dezynfekcji przycisk贸w wind, klamek, w艂膮cznik贸w 艣wiat艂a i innych powierzchni lub element贸w cz臋sto i wsp贸lnie u偶ywanych.
11. Zdezynfekowanie r膮k przed jak i po skorzystaniu ze wsp贸lnego sprz臋tu biurowego tj. drukarka, urz膮dzenie wielofunkcyjne, niszczarka, dotykowy panel sterowania itp.
12. Okre艣lenie liczby os贸b mog膮cych przebywa膰 w windzie (maksymalna liczba os贸b podzielona przez 3) i oznaczenie tej liczby przy wej艣ciu.
13. Brak konieczno艣ci noszenia maseczek/ zakrywania nosa i ust w biurze 鈥 jedynymi osobami powinny by膰 osoby maj膮ce kontakt z osobami z zewn膮trz i kontrahentami oraz osoby z zewn膮trz i kontrahenci.
14. W miar臋 mo偶liwo艣ci cz臋ste wietrzenie pomieszcze艅 biurowych. Nie nale偶y stosowa膰 wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciep艂a 鈥 rekuperacji.

III. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zaka偶enia koronawirusem u pracownik贸w.

1. Pracownicy powinni zosta膰 poinstruowani, 偶e w przypadku wyst膮pienia niepokoj膮cych objaw贸w nie powinni przychodzi膰 do pracy, powinni pozosta膰 w domu i skontaktowa膰 si臋 telefonicznie z lekarzem celem uzyskania teleporady medycznej, oddzia艂em zaka藕nym, a w razie pogarszania si臋 stanu zdrowia zadzwoni膰 pod nr 999 lub 112 i poinformowa膰, 偶e mog膮 by膰 zaka偶eni koronawirusem.
2. W przypadku wyst膮pienia u pracownika wykonuj膮cego swoje zadania na stanowisku pracy niepokoj膮cych objaw贸w sugeruj膮cych zaka偶enie koronawirusem nale偶y niezw艂ocznie odsun膮膰 go od pracy i odes艂a膰 transportem indywidualnym do domu. Nale偶y r贸wnie偶 powiadomi膰 w艂a艣ciw膮 miejscowo powiatow膮 stacj臋 sanitarno-epidemiologiczn膮 i stosowa膰 si臋 艣ci艣le do wydawanych instrukcji i聽polece艅.
3. Pracownik powinien oczekiwa膰 na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w kt贸rym jest mo偶liwe czasowe odizolowanie go od innych os贸b.
4. Zaleca si臋 ustalenie obszaru, w kt贸rym porusza艂 si臋 i przebywa艂 pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprz膮tania, zgodnie z procedurami zak艂adowymi, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, por臋cze, uchwyty itp.).
5. Rekomenduje si臋 stosowanie si臋 do zalece艅 Pa艅stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu, czy nale偶y wdro偶y膰 dodatkowe procedury bior膮c pod uwag臋 zaistnia艂y przypadek.

IV. Procedury post臋powania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta/kontrahenta/dostawcy itp. zaka偶enia koronawirusem.

1. Ustalenie listy pracownik贸w, klient贸w oraz innych os贸b obecnych w tym samym czasie w obiekcie i zalecenie stosowania si臋 do wytycznych G艂贸wnego Inspektora Sanitarnego.

2. Dok艂adne zdezynfekowanie przestrzeni, w kt贸rej przebywa艂 zaka偶ony (ze wskazaniem, 偶e nie mamy pewno艣ci, czy w momencie 艣wiadczenia us艂ugi dana osoba by艂a ju偶 zaka偶ona) oraz zdezynfekowanie narz臋dzi, kt贸re by艂y wykorzystywane w trakcie 艣wiadczenia us艂ugi.