Za spanie w kabinie tira nawet 30 tys. Euro

Inspekcje kraj贸w unijnych zaostrzy艂y kontrole przestrzegania czasu pracy i odpoczynku kierowc贸w w transporcie mi臋dzynarodowym. Sprawdzaj膮 nie tylko stan bie偶膮cy, ale nawet 28 dni do ty艂u, a najwy偶sze kary mog膮 si臋ga膰 nawet 30 tysi臋cy euro.

Od grudnia 2017 roku na mocy wyroku Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci Unii Europejskiej w krajach unijnych obowi膮zuje bezwzgl臋dny zakaz sp臋dzania w poje藕dzie odpoczynk贸w regularnych, tygodniowych. Taka聽pauza w pracy trwaj膮ca minimum 45 godzin powinna si臋 odbywa膰 w miejscu, gdzie zapewnione s膮 warunki socjalne na r贸wni z hotelowymi. To eliminuje spanie w kabinie. TSUE zauwa偶y艂 w贸wczas, 偶e istnieje niezgodno艣膰 w聽rozporz膮dzeniu 561/2006, art. 8 ust. 8, bowiem regulacja ta nie zawiera 偶adnego przepisu, kt贸ry wyra藕nie wskazywa艂by, w jaki spos贸b oraz gdzie kierowca ci臋偶ar贸wki powinien sp臋dza膰 d艂ugi odpoczynek. Do tej pory praktyki by艂y r贸偶ne, a przewo藕nicy kreatywni w wyszukiwaniu rozwi膮za艅 uci膮偶liwego zarz膮dzenia.

Pierwsza kara艂a Francja

Jednym z pierwszych pa艅stw, kt贸re restrykcyjnie zacz臋艂o stosowa膰 sankcje finansowe wobec firm przewozowych, jest Francja. Na mocy ustawy z 10 lipca 2014 roku, b臋d膮cej jednocze艣nie ustaw膮 do walki z nieuczciw膮 konkurencj膮 spo艂eczn膮, kontrolerzy mogli nak艂ada膰 na przewo藕nik贸w kar臋 w wysoko艣ci 1000-1500 euro. Szybko zosta艂a ona uznana za zbyt nisk膮, gdy偶 przedsi臋biorcy woleli zap艂aci膰 mandat i nie przestrzega膰 wyznaczonych zasad. Podwy偶szono wi臋c kary do 30 000 euro lub wyrok pozbawienia wolno艣ci w艂a艣ciciela. Obecnie kontrolerzy wypisuj膮 mandaty w wysoko艣ci od 2000 do 4000 euro, a kierowcy nie ponosz膮 odpowiedzialno艣ci za spanie w kabinie.

Przewo藕nicy mieli metody na omijanie przepis贸w

Jednym z nich by艂o na przyk艂ad ?przerywanie odpoczynku? poprzez聽rejestrowanie tzw. innych prac, lub wykonywanie kr贸tkich podjazd贸w na parkingach. Je偶eli, po skontrolowaniu danych z tachografu (karty), okazywa艂o si臋, 偶e skr贸cony odpoczynek tygodniowy m贸g艂 by膰 odbierany w danym czasie, nie wi膮za艂o si臋 to z 偶adnym naruszeniem.

Sposobem firm transportowych by艂o r贸wnie偶聽symulowanie odej艣cia od pojazdu聽np. do hotelu. Kierowcy wyjmowali karty cyfrowe z urz膮dze艅 rejestruj膮cych, by spauzowa膰 ci膮g艂o艣膰 zapisu danych. Po 45 godzinach, wprowadzaj膮c kart臋 do ?tacho?, dokonywali oni wpis贸w manualnych tak, by potwierdzi膰 w cyfrowej ewidencji odpoczynek poza pojazdem.

Takie sposoby omijania obowi膮zuj膮cego prawa by艂y stosowane przez transportowc贸w do艣膰 cz臋sto. Co wi臋cej, przepisy by艂y traktowane przez samych kieruj膮cych jako znacz膮ce utrudnienie, a nie u艂atwienie w ich codziennej pracy. Sp臋dzaj膮c wymagany odpoczynek w kabinie, kieruj膮cy pojazdem ci臋偶arowym oszcz臋dza艂 pieni膮dze z tzw. rycza艂t贸w noclegowym, za kt贸re musia艂by sobie op艂aci膰 doby hotelowe.

Znaleziono te偶 trzeci spos贸b na ignorowanie przepis贸w.Kierowcy po prostu wyje偶d偶ali z Francji, by odby膰 45 godzin przerwy w pracy. Najcz臋stszymi kierunkami by艂y niemieckie i w艂oskie parkingi, ale tak偶e Holandia, Belgia, czy Anglia, a wi臋c kraje, kt贸re nie wprowadzi艂y w贸wczas do swoich lokalnych przepis贸w sankcji za z艂amanie zasady聽art. 8 ust. 8 rozporz膮dzenia 561/2006. Przez d艂ugi czas ta technika sprawdza艂a si臋 w 100 proc. Francuscy urz臋dnicy nie ustalali, jak kierowca sp臋dzi艂 sw贸j odpoczynek, je艣li miejsce rozpocz臋cie i zako艅czenia pracy by艂o inne ni偶 Francja.

Do restrykcyjnych kontroli do艂膮czy艂y kolejne kraje

Do kraj贸w Unii Europejskiej egzekwuj膮cych przepisy nak艂adaj膮ce kary za spanie w kabinie podczas regularnego odpoczynku tygodniowego, do艂膮czy艂y Niemcy, Belgia, Holandia, a nawet W艂ochy. 30 kwietnia 2018 roku w艂oskie w艂adze uruchomi艂y lokalne przepisy, uprawniaj膮c kontroler贸w do eliminowania z艂ych nawyk贸w kierowc贸w.

Belgowie wystawiaj膮 teraz kary 1800 euro, daj膮c przy tym rabat w przypadku natychmiastowej wp艂aty. Gdy jednak przewo藕nik nie zgodzi si臋 z kar膮 i skieruje spraw臋 do s膮du, w przypadku przegranej, mo偶e zap艂aci膰 nawet 60 tysi臋cy euro. Niedawno uaktywnili si臋 r贸wnie偶 niemieccy inspektorzy, kt贸rzy postanowili obci膮偶y膰 r贸wnie偶 kierowc臋 ? otrzyma艂 mandat 500 euro, a przewo藕nik blisko 1500 euro.

Do niedawna obowi膮zywa艂a jeszcze zasada ?z艂apany na gor膮cym uczynku?, czyli w trakcie kontroli kieruj膮cy pojazdem faktycznie odbiera艂 godziny wypoczynku w kabinie. Zasad臋 t臋 z艂ama艂 w marcu br. francuski urz臋dnik. Za偶膮da艂 on od kierowcy pokazania dokument贸w potwierdzaj膮cych jego obecno艣膰 w hotelu w lutym i marcu i to w czasie odbierania odpoczynku poza granicami Francji. Zgodnie z danymi z tachografu 45tki odby艂y si臋 w Luksemburgu i Holandii, jednak bez za艣wiadcze艅 zap艂aty za hotel.

Zasada 28 dni wstecz spodoba艂a si臋 tak偶e niemieckiemu BAG. Przyk艂adem ostatniego nieprzyjemnego wydarzenia dla polskiego przewo藕nika jest ukaranie za nieprzedstawienie dokumentu pokazuj膮cego, 偶e kierowca faktycznie sp臋dzi艂 regularny odpoczynek tygodniowy w hotelu na terenie W艂och. 275 euro zap艂aci pracownik, a 1575 w艂a艣ciciel firmy transportowej.

Co mog膮 zrobi膰 polscy przewo藕nicy?

Okazuje si臋, 偶e obecnie jedynym rozwi膮zaniem jest 艣cis艂a wsp贸艂praca ze spedycj膮 i planowanie powrot贸w do Polski w okresach dwutygodniowych (lub blisko 3 tygodniowych w systemie 3/1).

W innym wypadku niezb臋dna jest rezerwacja miejsca w hotelu. Mimo i偶, przepisy traktowane s膮 przez samych kierowc贸w jako utrudnienie w pracy, miejmy na uwadze, 偶e takie rozwi膮zania maj膮 na celu podniesienie bezpiecze艅stwa na drodze. Koczowanie przez kilka dni w kabinie w upale czy mrozie, na parkingu, bez w艂a艣ciwych warunk贸w socjalnych nie jest r贸wnoznaczne z odpoczynkiem w hotelu.